
LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS  

 

1. Law on Public Information  

 

1.1.  Implementation of the Law on Public Information was partly discussed in the section 

about freedom of expression.  

 

1.2 In their statement published on May 11, signed by the editors-in-chief of the Vecernje 

novosti, Blic, and Press daily - Manojlo Vukotic, Veselin Simonovic, and Dragan J. Vucicevic 

respectively, “Novosti“, “Ringier“, and “Press Publishing Group“, publishers of the dailies and 

periodicals with the largest circulation in Serbia, warned the Government of Serbia and 

Serbian general public that Stanko Subotic Cane and the German Media Group WAZ were 

trying to capture the entire press market in the country. The editors-in-chief accused WAZ of 

being behind the refusal of the banks – creditors of “Futura plus” Company undergoing 

bankruptcy proceedings to support the reorganization plan for this Company – the largest 

newspapers distributor in Serbia. The editors-in-chief maintain that WAZ has secretly 

purchased a part of the receivables from the banks, as well as that it is in its interest to have 

“Futura plus” bankrupt, since in such an event, being the owner of the competing “Stampa 

sistem“, it would take over the largest share of the Serbian press market and become a 

monopolist in newspapers distribution. The Journalist Association of Serbia (UNS) 

supported the largest publishers of print media stating that the danger that monopoly would 

occur in press distribution was real. In his response to these accusations, Stanko Subotic – 

Cane, indicted in Serbia for abuse of office and under a wanted warrant issued by Serbian 

authorities, claims that he has not had any business with WAZ since December 2008, and 

that only the guarantees he issued back in 2006 are now activated by this German Media 

Group. Subotic says that he guaranteed that Serbian businessmen Milan Beko and Miroslav 

Miskovic, who were buying “Novosti“ shares with WAZ money, would transfer those shares to 

WAZ, and that, since this did not happen in four years, WAZ is now compensating itself from 

his guarantees, which is why he is suffering a multimillion loss. Peter Lange, a member of the 

WAZ Media Group, claims that it is not in the interest of this Company to have “Futura Plus” 

bankrupt. He is also denying that WAZ has been secretly purchasing the receivables from the 

banks. Lange claims that, given that a loan secured by a WAZ bank guarantee underlies this 

debt, WAZ took over the Raiffeisen Bank’s receivables from “Futura Plus” at the amount of 

€2.5 million. Since the bank guarantee came due, Raiffeisen Bank collected its payment 

against it and WAZ  became a direct creditor of “Futura Plus“, to which extent it duly notified 

the bankruptcy court and the bankruptcy administrator. 

 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

The Law on Public Information provides that no one can have a monopoly in distribution of 

public media and that no one may, even indirectly, restrict freedom of public information, 

particularly not by abusing control over the means for distribution of public media. It is, 

however, important to note that “Novosti“, “Ringier“, and “Press Publishing Group“ are 

members of the Media Association which on 15 September last year announced a boycott of 

“Futura plus”, pointing out the large debts of this distributor, and called upon the 

Government to regulate the press distribution market. On the same occasion, the Ministry of 

Culture condemned the behaviour of “Futura Plus” as unprofessional, and practically 

supported the boycott. Veselin Simonovic, one of the signatories of the latest announcement 

made by “Novosti“, “Ringier”, and “Press Publishing Group”, in the capacity of the Chair of 

the Media Association Managing Board, claimed on that occasion that the decision not to 

deliver to “Futura plus” was not a boycott but a business decision not to deliver goods to a 

non-paying customer,” and that the Media Association was forced to make such a decision so 

as to diminish their loss. After some time, “Futura plus”, which was believed to have capital 

ties with Stanko Subotic, went bankrupt and the boycott was terminated. New escalation was 

preceded by the exchange of accusations between the WAZ Media Group and the 

management of “Novosti“, in the course of which it was discovered that WAZ had financed 

the takeover of controlling interest in “Novosti“ by the companies controlled by the 

businessman Milan Beko, and that, allegedly, it was agreed that Beko, after some time, 

transfer the controlling interest to WAZ. This did not come to pass and the management of 

“Novosti“ launched a campaign that invoked a national feeling advocating that their 

newspapers should “remain in Serbian hands“ (even though the companies claimed by the 

media to be controlled by the businessman Milan Beko and holding a controlling interest in 

“Novosti“ were established abroad). Only several days after publishing a joint announcement 

of “Novosti“, “Ringier“, and “Press Publishing Group“, the plan for “Futura plus” 

restructuring was adopted. The developments with regard to “Novosti“, however, suggest that 

last-year’s amendments to the Law on Public Information and the introduction of media 

register did not provide for true transparency of media ownership. The Ministry of Culture 

has a while ago initiated a campaign for adoption of the Law on Media Concentration and 

Visibility of Media Ownership whose draft, which took a long time to complete, had already 

been drafted by the working group and submitted to the Ministry in the end of 2008. During 

a public debate, the members of Media Association were the most ardent opponents of the 

Law on Media Concentration. This draft provided for establishment of a more comprehensive 

media register which would ensure respect of the right of the public to be informed about 

media, their founders,  their ownership structure and the identity of persons who, based on 

holding an interest or otherwise,  can influence the editorial policy. Moreover, the draft 

defined the concentration thresholds for print media (thresholds for electronic media and 

cross-ownership of electronic and print media are defined in the Broadcasting Law). If 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

adoption of this Law were not given up, today we would probably not be in a situation in 

which the public can only guess  (but cannot know for sure) who owns “Novosti“; namely, on 

whose behalf are “Novosti“ shareholders holding the shares of that company. Also, if 

adoption of this Law were not given up, it would be easier to determine whether possible 

takeover of “Novosti“ shares by the WAZ Media Group would result in exceeding the media 

concentration threshold. Namely, in Serbia, WAZ is already holding interest in “Politika” and 

“Dnevnik” in Novi Sad. 

 

1.3. Belgrade-based Minority Rights Centre “most severely condemned the hate speech” in 

the “Nedeljno popodne sa Leom Kiš” (Sunday Afternoon with Lea Kis) program; Televizija 

Pink responded with public apology for offending members of Roma community. The 

Minority Rights Centre stated that “in the program broadcast on May 16, singer Zorana Pavic 

told two jokes which directly and clearly offended the Roma community”. “Behavior of the 

RTV Pink editors and presenters is intolerable. Although the joke was placed in the context of 

rivalry between “Red Star” and Partizan, it does not poke fun at the opposing football club 

but belittles and hurts dignity of an entire nation.” It is also stated that this was not a live 

program and that the content under dispute could have been removed in editing; this, 

however, did not happen. RTV Pink made a public apology in a statement submitted to Beta 

Agency. “Editorial staff sincerely regret the incident and we agree that an appropriate 

intervention by the presenter was missing; therefore, she will make a public apology on the 

occasion of her next appearance”, Pink stated. 

 

The Law on Public Information prohibits publishing of ideas, information and opinions that 

provoke discrimination, hate or violence against persons or groups of persons because they 

belong or do not belong to a particular race, religion, nation, ethnic group, gender, or because 

of their sexual orientation, regardless of whether a criminal offence was committed by such 

publishing or not. A person who, as a member of the group, such information relates to, may 

file a lawsuit against the author of such information and against the editor in chief of the 

media in which such information was published, requesting that its republishing be 

prohibited and that the ruling be published at the expense of the defendants. The same 

lawsuit can be filed by any legal person whose objective is to protect human and citizen 

freedoms and rights, or by organizations whose objective is to protect interest of groups 

threatened by hate speech in this particular case. Discrimination of individuals or social 

groups based on their gender, race, ethnic origin, religion, social or national affiliation is 

prohibited by the Code of Conduct for Broadcasters. In case of infringement of the Code, the 

Broadcasting Law envisages a possibility of issuing a warning, but also that of suspending or 

withdrawing the broadcasting license. 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

1.4 The Press Council Managing Board unanimously appointed members of the Appellate 

Commission. Upon the proposal of NGOs, the Board decided that general public would be 

represented by Miljenko Dereta, Zoran Ivosevic, and Bozo Prelevic. On behalf of the 

founders, the members of the Commission would include: Tamara Skroza and Slavisa Lekic 

(NUNS), Ljiljana Smajlovic and Petar Jeremic (UNS), Aleksandar Djivuljskij, Filip Svarm and 

Milorad Ivanovic (Media Association), and Stojan Markovic (Lokal pres). As a self-regulatory 

body, the Council is responsible for monitoring of compliance with the Journalists’ Code of 

Serbia in print media and processing of the complaints filed, with regard to particular 

contents, by either individuals or institutions. The Council is responsible for mediation 

between the affected individuals and institutions and the editorials, as fell for issuing of 

public warnings in cases of violation of ethical standards set out in the Code. 

 

The Press Council is a self-regulatory body the existence of which is not explicitly envisioned 

in the provisions of the Law on Public Information. The interest for setting up of the Council, 

and in particular its Commission for Complaints, is reflected in the need to promote 

reporting in compliance with the highest ethical standards of the profession, but also in the 

need to influence the quality of reporting and lessen the exposure of print media to court 

action through mediation, and responding by public warnings in cases of violation of the 

Code of Journalists of Serbia. The Commission for Complaints, however, can be hardly 

expected to perform its role without clear support of the authorities to the work of the 

Commission as well as the Council in general. We are still to see whether the Council will 

have such support. 

 

1.5.  “On several occasions, including our annual reports to the National Parliament, I 

called attention to the fact that some media were violating the rights, even the presumption 

of innocence, of those they wrote about, and that any effective response was missing on part 

of competent government authorities, but journalists’ associations as well”, said the 

Ombudsman Sasa Jankovic for Danas. “The reasons underlying these texts are more often 

than not an urge for sensationalism and (false) exclusivity, bolstered by the knowledge that 

heavy or “piquant” words sell better“. He added that these cases were “surely not about 

wrongly perceived interest of the public to be informed, but rather about some other, much 

more tangible motives and interests“. Jankovic believes that media could and should be 

formally liable if failing to publish the name and surname they have got, with regard to what 

they are writing about, to the Ministry of Internal Affairs or other government authority.  

 

Article 37 of the Law on Public Information provides that in media no one can be described 

as a perpetrator of any punishable offence, namely proclaimed guilty or responsible, before a 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

final decision is issued by the court or other competent authority. At the same time, Article 

82 of the same Law provides that a journalist, editor-in-chief and legal person who is a 

founder of a media outlet shall not be liable for damage if untrue or incomplete information 

was truthfully taken over from a public parliamentary debate or a public debate in a 

parliamentary body or from court proceedings or from a document issued by a competent 

government authority. In real life it happens that the information in which presumption of a 

person’s innocence is violated is transmitted truthfully by media from the documents or 

announcements made by government authorities, predominantly by the police. Although it is 

indisputable that presumption of innocence is a fundamental right which needs to be 

protected without any exception, the authors of this Report find it unacceptable that 

journalists should be held liable for infringement of presumption of innocence made by 

government authorities. Consequently, a mechanism for combating this indisputable 

violation of human rights should be to punish the journalists who are transmitting the 

information truthfully, rather than the government authorities which such information 

originated from. In practice we have already seen a trend that the provision of Article 82 of 

the Law on Public Information is narrowly interpreted; accordingly, in order to exclude a 

journalist’s liability, it is sometimes insisted that the document issued by the competent 

government authority, from which the journalist has transmitted the information, is 

“official”, whatever this means (Serbian law does not make a distinction between official and 

unofficial documents issued by government authorities), and any further narrowing of the 

field of application of the provision on exclusion of liability from the Law on Public 

Information would further aggravate the position and rights of media, but also freedom of 

expression in general. 

 

2. The Broadcasting Law 

 

2.1.  In this Report, implementation of the Broadcasting Law will be discussed in the 

section dealing with monitoring of the work of the competent regulatory body, the Republic 

Broadcasting Agency. 

 

3. The Law on Local Self-Government 

 

3.1 The Danas daily reported that the municipality of Pirot had allocated 13.4 million 

dinars of municipal budget funds in order to support local media. The funds will be allocated 

on two different bases – 70 percent or 9.4 million dinars for regular media activities and 

performance of news-related activities, and the remaining four million dinars based on the 

projects. Vladan Vasic, the Mayor of Pirot, said that it is in the interest of the Municipality to 



LEGAL MONITORING OF SERBIAN MEDIA SCENE - Report for May 2010 
 

 

have the media survive, possibly improve the quality of their news program, and report about 

any developments in the Municipality. Boban Nikolic, member of the Municipal Council, said 

that the allocated funds are considerable, that the task before the Municipal Council and the 

Fund allocation commission was not an easy one, but also that spending of these budget 

funds will be carefully monitored. For performance of its regular activities, Regional TV Pirot 

was allocated 2.6 million dinars, TV „PI kanal“ 2.1 million, Radio Pirot two million, “Sloboda“ 

weekly 1.7 million, and Radio “Sport plus“ a million dinars. A procedure upon a call for 

proposals with regard to project-based disbursement of remaining funds is now in progress. 

 

The Law on Local Self-Government provides that municipalities and towns are responsible 

for taking care of public information of local interest and creating conditions for public 

information in Serbian language and the languages of national minorities spoken at the 

territory of the Municipality. The Law, however, does not define the way in which these funds 

are to be allocated; accordingly, relevant practices vary among different local self-

governments. Local self-governments therefore decide, at their sole discretion, between a call 

for proposals, a procedure for public procurement of services, or direct negotiation process 

with a particular media outlet, and sometimes opt for a combination of these models. We 

often here complaints that the funds are allocated in a way which is not transparent, or non-

discriminatory, but rather constitutes a state aid that either distorts or threatens to distort 

market competition and is forbidden by the Law on State Aid Control. As a pre-emptive 

action to avoid such complaints in future, Local press – association of local print media, 

ANEM, and NUNS, announced that, together with the Ministry for Public Administration 

and Local Self-Government, they will work on issuing a recommendation to uniformly 

regulate the manner in which municipalities and towns allocate relevant funds when 

discharging their legal duty to create conditions to ensure public information. 

 

 

 

 


